::: در حال بارگیری لطفا صبر کنید :::

نام کاربري : پسورد : يا عضويت | رمز عبور را فراموش کردم

ads ads

تعداد بازدید : 9
نویسنده پیام
azita20
آفلاین



ارسال‌ها: 20
عضویت: 11 /3 /1395
تشکر شده: 2
​حديث از معصومين پيرامون چگونگي رفتار با حيوانات
در ادامه 23 روايت و حديث از معصومين(ع) را پيرامون چگونگي رفتار با حيوانات و نگهداري آنها در خانه مي‌خوانيد.

سه حيواني که پيامبر(ص) توصيه به نگهداري آن‌ها کرد/ توجه به حقوق حيوانات در اسلام

در کتاب مکارم الاخلاق احاديث و روايات مختلفي از پيامبر اکرم(ص) و ائمه اطهار(ع) در خصوص نحوه رفتار با حيوانات و جايگاه آنها در دين مبين اسلام ذکر شده که در ادامه آنها را مي‌خوانيم:

1. داود رقّي گفت: نزد امام صادق(ع) بودم که کبوتري را ديدم که از زير تخت بيرون آمد، به ايشان گفتم: جانم فداي شما! پرنده‌اي را که مي‌خواند به شما هديه دهم؟ حضرت(ع) فرمود: آن پرندگان مسخ شده‌اند، اگر مي‌خواهي پرنده‌اي داشته باشي،‌ مانند اين را که از کبوتران حضرت اسماعيل(ع) باقي مانده است، داشته باش.

2. مردي به پيامبر(ع) از ترس خود شکايت نمود و چاره‌اي خواست، پيامبر(ص) فرمود: يک جفت کبوتر نگاهداري نما.

3. امام علي(ع) فرمود: بال زدن کبوتران شياطين را مي‌راند.

4. همچنين امام علي(ع) فرمود: از خدا بترسيد در مورد بردگان، کنيزان و اموال بي‌زبانتان سوال کردند:‌ اموال بي‌زبان چيست؟ ايشان فرمود: گوسفند، کبوتر، گربه و مانند اين‌ها.

5. پيامبر (ص) فرمود: بودن گوسفند در خانه باعث مي‌شود که هفتاد در فقر از بين برود.

6. همچنين پيامبر (ع) فرمود: بودن گوسفند در خانه باعث برکت مي‌شود و همچنين بودن گربه هم در خانه باعث برکت مي‌شود. يک گوسفند، يک برکت دارد و دو گوسفند دو برکت دارد و سه گوسفند برکات زيادي دارد.

7. همچنين ايشان فرمود: گوسفند از حيوانات بهشتي است.

8. امام صادق(ع) فرمود: مؤمني نيست که در خانه‌اش بزغاله‌اي نباشد و آن خانه مقدس و با برکت نشود و اگر دو بزغاله در اين خانه باشد هر روز دو مرتبه اين خانه مقدس مي‌شود. مردي پرسيد: چه‌گونه مقدس مي‌شود؟ به آن‌ها گفته مي‌شود تا هنگامي که سفره شما پاکيزه است برکت بر شماست.

9. جعفري گفت: در خانه امام کاظم(ع) يک جفت کبوتر را ديدم که نر آن سبز و ماده آن، سياه بود و ايشان را ديدم که براي آن‌ها نان خرد مي‌کرد و مي‌فرمود: اين کبوتران در شب تحرک دارند و انس مي‌گيرند ولي در شب بال نمي‌زنند، و هر انساني که در خانه باشد از جانواران موذي در امان است.

10. امام صادق(ع) فرمود: خانه پيامبري نبود که در‌ آن کبوتري نباشد، چرا که جن‌هاي احمق با کودکان آن خانه بازي مي‌کردند ولي زماني که کبوتري در خانه بود آن‌ها به کبوتران مشغول مي‌شدند و مردم را ترک مي‌نمودند.

11. امام صادق (ع) فرمود: زني به خاطر اين که گربه‌اي را زنداني نمود و آن گربه از تشنگي مرد، مورد عذاب واقع شد.

12. پيامبر (ص) فرمود: مانع کبوتران نشويد که در منازلتان لانه بسازند.

13. همچنين ايشان فرمود: در هنگام شب به لانه پرندگان دست نزنيد چون که آن‌ها در امنيت هستند و در سايه رحمت خداوند.

14. پيامبر (ص) فرمود: حيواناتي را در خانه نگه‌داري کنيد، تا شياطين به جاي اين که به فرزندانتان مشغول شوند به آن‌ها مشغول شوند.

15. امام باقر(ع) فرمود: هر کس که ما اهل بيت را دوست دارد، کبوتر را نيز دوست داشته باشد.

16. امام کاظم (ع) فرمود: خانه‌تان را از سه چيز خالي نگه نداريد که آن‌ها خانه را آباد مي‌نمايند: 1- گربه 2- کبوتر 3- خروس و اگر با خروس مونسي (مرغ) هم باشد، مانعي ندارد.

17. امام رضا (ع) فرمود: خروس پنج خصلت از انبيا را دارد: 1- شناختن اوقات نماز 2- غيرت 3- شجاعت 4- بخشش زياد 5- زياد جماع نمودن.

18. پيامبر (ص) فرمود: هرگاه صداي خروسي را شنيديد بدانيد که او فرشته‌اي را ديده است، پس از خدا طلب حاجت نماييد و به او متوجه شويد و هنگامي که صداي الاغي را شنيديد، پناه ببرند به خدا از شرّ شيطان که آن الاغ، شيطاني را ديده است.

19. پيامبر (ص) فرمود: خروس سفيد، دوستم است و دشمن او دشمن خداست. او صاحب خود را و هفتاد خانه را محافظت مي‌کند. پيامبر (ص) خروس را با خود نگاه مي‌داشت.

20. و نيز ايشان فرمود: به خروس حرف زشت مگوييد که او شما را به اوقات نماز آشنا مي‌کند.

21. همچنين آن حضرت (ص) فرمود: به خروس حرف زشت نزنيد که او دوست من است و من هم دوست او هستم و نيز دشمن او دشمن من است. قسم به خداوند حقي که مرا مبعوث نمود که اگر بني بشر بدانند چه فوايدي او دارد، پرها و گوشتش را با طلا و نقره مي‌خرند و او جن‌هاي متمرّد را از خانه دور مي‌کند.

22. همچنين ايشان فرمود: کسي که خروس سفيد را در خانه نگهداري نمايد از سه شر در امان خواهد بود: 1- از کافر 2- از کاهن 3- از ساحر.

23. امام باقر(ع) فرمود: خداوند تبارک و تعالي خروس سفيد بزرگي را در زير عرش آفريده که پاهايش در ريشه‌هاي زمين هفتم است و يک بالش در مشرق و بال ديگرش در مغرب است و هيچ خروسي در روي زمين نمي‌خواند مگر اين که او بخواند، پس هنگامي که مي‌خواند بال‌هايش را به هم مي‌زند و مي‌گويد: «پاک و منزه است خداوند بزرگي که همانندي ندارد». و خداوند هم جواب مي‌دهد: «کسي که به دروغ قسم بخورد، به آن چه که گفته‌اي ايمان نياورده است».
جمعه 14 خرداد 1395 - 16:51
ارسال پیام نقل قول تشکر گزارش



تازه سازي پاسخ ها



برای ارسال پاسخ ابتدا باید لوگین یا ثبت نام کنید.


پرش :
صفحه اصلی | انجمن | ورود | عضویت | خوراک | نقشه | تماس با ما | طراح

این قالب توسط سایت روزیکس طراحی شده است و هر گونه پاک کردن لینک طراح پیگرد قانونی دارد !